Czy ja mam anemię? Jak ją rozpoznać i szybko się z nią rozprawić?

Jesień dopiero się zaczęła, a ja czuję się cały czas osłabiona, mam problemy z koncentracją i obniżony nastrój. Do tej pory przypisywałam to niewyspaniu i przemęczeniu, związanemu z opieką nad dzieckiem. Może się jednak okazać, że w moim organizmie jest za mało żelaza, a ja mam anemię.

Rola żelaza

Żelazo nie tylko zapewnia nam zdrowie i dobre samopoczucie, ale wpływa również na prawidłowy rozwój naszego dziecka.

Okazuje się, że zapotrzebowanie na nie wzrasta w okresie ciąży nawet dwukrotnie. Na niedobory tego pierwiastka mogą cierpieć również mamy karmiące piersią, takie jak ja.

Żelazo jest składnikiem hemoglobiny obecnej w erytrocytach, a więc w czerwonych ciałkach krwi. Głównym zadaniem erytrocytów jest zaopatrywanie w tlen wszystkich tkanek organizmu. Kiedy brakuje nam żelaza, brakuje nam również erytrocytów we krwi i zaburzony jest proces dotleniania. Dlatego tak ważne jest dbanie o uzupełnianie żelaza.

Objawy anemii

Szacuje się, że nawet 40 proc. przyszłych mam cierpi z powodu niedokrwistości. Aby kontrolować poziom żelaza, lekarze zalecają częste badania morfologiczne.

Niedobór żelaza objawia się w różnorodny sposób, ale ponieważ symptomy są zbliżone do tych odczuwalnych przez większość kobiet w ciąży i młodych mam, badania krwi są konieczne. Powinna nam się zapalić czerwona lampka, że może być coś nie tak, gdy zaczniemy odczuwać:

  • osłabienie,
  • uczucie zmęczenia,
  • bladość skóry,
  • senność,
  • duszność,
  • łamliwość włosów i paznokci,
  • zajady w kącikach ust,
  • kłopoty z koncentracją,
  • zmniejszenie odporności,
  • obniżony nastrój.

Niedobór żelaza u niemowląt

Może się okazać, że żelaza zacznie brakować również naszemu niemowlakowi. U niektórych dzieci ok. 4 miesiąca życia jest to odczuwalne, ponieważ żelazo w mleku mamy jest dobrze przyswajalne, ale tylko w niewielkich ilościach. Ponadto, do tego czasu wyczerpaniu ulegają zapasy, które zgromadzone zostały jeszcze w okresie płodowym. Jeśli tak się zdarzy to powinnyśmy kontynuować karmienie piersią i podawać zaleconą przez lekarza pediatrę dodatkową suplementację w kropelkach.

Braki żelaza u kobiet karmiących

Anemia u młodych mam jest najczęściej wynikiem znacznej utraty krwi podczas porodu, ubogiej diety bądź anemii niewyleczonej w okresie ciąży.

Niedobory żelaza nie są powodem zaprzestania karmienia piersią.

Ważne jest jak najszybsze rozpoczęcie uzupełniania pierwiastka, aby nie pogłębić jego niedoborów. Należy zacząć od zmiany diety, najczęściej jednak z jednoczesnym przyjmowaniem preparatów aptecznych.

Zapobieganie anemii

Dobre efekty przynosi sięganie po produkty bogate w żelazo, spożywane w towarzystwie produktów zawierających witaminę C, która pomaga w lepszym wchłanianiu żelaza.

Produkty bogate w żelazo (mają go najwięcej)

  • kakao, orzechy pistacjowe, migdały,
  • z warzyw: natka pietruszki, szpinak, buraki,
  • ryby i owoce morza: zwłaszcza łosoś, sardynki i małże,
  • z podrobów: wątróbka, kaszanka,
  • z mięs: wołowina, zając,
  • z owoców suszonych: figi, suszone śliwki, rodzynki.

Ważną rolę w przyswajaniu żelaza pełni również kwas foliowy. Jednak dość często konieczne jest również przepisanie przez lekarza suplementów witaminowych oraz witaminowo-mineralnych.

Na rynku farmaceutycznym możemy znaleźć mnóstwo preparatów zawierających w swoim składzie żelazo. Dostępne są w formie tabletek, saszetek i syropów. Możemy wybrać suplementy dodatkowo wzbogacone o witaminy B6, B12, C.

Vita-miner, Prenatal, dla kobiet w ciąży i karmiących piersią

Ja stosuję suplement dla kobiet w ciąży i karmiących piersią Vita-miner Prenatal, który w swoim składzie ma żelazo (1 tabletka zawiera 28 mg). Przyznaję, że nie jestem w jego suplementowaniu regularna.

Produkty bogate w kwas foliowy, niezbędny do produkcji krwi

  • wątroba, drożdże
  • sałata, orzechy, migdały
  • zielone warzywa, kukurydza
  • jajka
  • banany, kiwi

Suplementacja w okresie ciąży ma na celu zapobieganie niedoborom żelaza również po ciąży. Wtedy bowiem zapotrzebowanie na pierwiastek zwiększa się wraz z karmieniem piersią, niedosypianiem, zmęczeniem i stresem wynikającym z nowej sytuacji.

Dzienne zapotrzebowanie kobiet na żelazo

  • w ciąży – 30 mg,
  • karmiące piersią – 15 mg,
  • pomiędzy 16-51 r. ż. – 15 mg,
  • po menopauzie – 10 mg.

W teorii temat anemii mam opanowany. Pozostaje mi teraz zrobienie morfologii i dowiedzenie się, czy dolegliwości, które odczuwam, można przypisać niedoborom żelaza, czy raczej dopadło mnie zmęczenie i jesienna chandra. Z dwojga złego wybieram tę drugą opcję 😉

Jestem ciekawa, czy Ty też odczuwasz jakieś zmiany w swoim organizmie, gdy przychodzi jesień. Jeśli tak, to jak sobie z nimi radzisz?

10
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
MonikaŻona NieidealnaPatrycja Czubakfoodies_couple_Joanna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Aleksandra Załęska
Gość
Aleksandra Załęska

Jeszcze zanim zaszłam w ciążę miałam anemię, czułam się bardzo źle. Na szczęście szybko się z nią rozprawiłam

Joanna
Gość

W razie potrzeby warto się wspomóc odpowiednią suplementacją.

foodies_couple_
Gość

Ważny i ciekawy post 👍 Ja mam to szczęście, że uwielbiam produkty bogate w żelazo (pietruszkę, wątróbkę, mięso z królika ❤️), ale objawy, które opisałaś, trochę mnie niepokoją – chyba nakłoniłaś mnie tym wpisem do rutunowego przebadania się, dawno już tego nie kontrolowałam..

Patrycja Czubak
Gość
Patrycja Czubak

Pamiętam, jak mnie dopadła anemia. Nie miałam na nic siły, mogłam tylko spać.

Monika
Gość

Ja jeszcze nigdy nie miałam anemii. Dzięki za artykuł, bo w razie czego do niego zajrzę 🙂