Dieta mamy karmiącej piersią – co jeść, a czego unikać?

Podczas laktacji musimy zwracać większą uwagę na swoją dietę. Oczywiście, podobnie jak w ciąży, powinna być ona pełnowartościowa i urozmaicona. Co więc jeść, aby szybko wrócić do formy sprzed ciąży i zapewnić dziecku wartościowy pokarm?

Nasza dieta decyduje, jakie składniki przenikają do organizmu naszego malucha. Jest więc bardzo ważne, aby to, co jemy było przemyślane i wartościowe. Abyśmy były zdrowe, ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości wszystkich potrzebnych witamin, składników mineralnych i innych składników odżywczych. Dieta mamy karmiącej powinna opierać się na piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej (www.izz.waw.pl). Więcej na temat karmienia piersią przeczytasz we wpisie „Karmienie piersią – zmora czy niezapomniane chwile z dzieckiem?”.

Podstawowe zasady diety

  • lekko strawna,
  • uregulowana – powinna uwzględniać 4-5 posiłków, w tym 3 większe (I śniadanie, obiad i kolacja), ewentualnie 1-2 mniejsze (II śniadanie, podwieczorek),
  • urozmaicona – zalecane jest stosowanie różnych produktów spożywczych wysokiej jakości, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych,
  • mniej soli, cukru i niezdrowych tłuszczów, tj. nasyconych kwasów tłuszczowych (zawartych w tłuszczach zwierzęcych, tłustych produktach mlecznych i mięsnych, w oleju palmowym i kokosowym, fast foodach) oraz izomerów trans (znajdujących się w twardych margarynach, chipsach, zupach, sosach w proszku, przemysłowo produkowanych ciastach i ciasteczkach).

Zalecane grupy produktów i produkty

  • warzywa i owoce – urozmaicone, zaleca się spożywanie owoców w mniejszej ilości niż warzyw,
  • produkty zbożowe – pełnoziarniste, np. płatki owsiane i inne bez dodatku cukru i soli, kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, ryż brązowy,
  • produkty mleczne – półtłuste, mleko, jogurt, kefir, maślanka, ser biały i z umiarem ser żółty, najlepiej bez dodatku cukru i soli,
  • produkty dostarczające dużo białka – tłuste ryby morskie i chude mięsa, wędliny zastąp pieczonym mięsem, suche nasiona roślin strączkowych i jajka,
  • tłuszcze – masło, oleje roślinne,
  • płyny – w czasie karmienia piersią znacznie wzrasta zapotrzebowanie na płyny, naturalne wody źródlane i mineralne nisko- lub średniozmineralizowane, słaba herbata, mleko i/lub napoje mleczne, soki owocowe (dzienne spożycie nie powinno przekraczać 0,5 l ze względu na dużą zawartość cukru).

Ostrożnie z… używkami, lekami, narkotykami

Mama karmiąca piersią musi pamiętać, że wszystko, co konsumuje, za pośrednictwem mleka trafia do organizmu jej dziecka. Pamiętajmy, że:

  • kawa i napoje zawierające kofeinę (np. coca-cola) pobudzają także dziecko,
  • picie alkoholu w jakiejkolwiek formie uszkadza system nerwowy malca,
  • palenie papierosów, także biernie, sprawia, że do maleńkiego organizmu trafia olbrzymia ilość trucizn, zaburzających jego rozwój. Niektóre substancje sprzyjają rozwojowi alergii i działają rakotwórczo,
  • przyjmowanie lekarstw jest możliwe tylko na zlecenie lekarza. Nawet na pozór niewinne środki przeciwbólowe mogą wywoływać niekorzystne skutki,
  • wszystkie narkotyki, niezależnie, czy tzw. miękkie, czy twarde, przechodzą do mleka matki, siejąc za jej pośrednictwem spustoszenie w maleńkim organizmie.

Uwaga na pokarmy, które wpływają na smak mleka matki

Uważa się, że niektórych potraw należy się unikać, ponieważ ich intensywny smak i zapach przenikają do pokarmu, co może spowodować, że dziecko nie będzie chciało jeść. Jednak nie jest to zasadą, bowiem niektóre dzieci podzielają kulinarne gusty mamy. Warto jednak zachować ostrożność i obserwować nasze dziecko, gdy na naszym talerzu znajdą się:

  • ostre przyprawy,
  • cebula,
  • czosnek,
  • kapusta lub kalafior,
  • szparagi,
  • goździki.

Dieta eliminacyjna? Tylko, jeśli jest taka potrzeba

Może się okazać, że układ pokarmowy dziecka źle znosi niektóre pokarmy. Jest to spowodowane nietolerancją lub alergią pokarmową. Wtedy młoda mama powinna okresowo zrezygnować z pewnych grup produktów. Wrażliwość dziecka na pokarmy jest bardzo indywidualna i na szczęście często przemija. Diety eliminacyjne zaleca się stosować wyłącznie w uzasadnionych przypadkach i nie „na wyrost”. Jeśli już istnieje taka potrzeba, powinnyśmy pamiętać o stosowaniu jej tylko tak długo, jak długo jest potrzebna i zawsze po konsultacji z lekarzem. Najprawdopodobniej będzie potrzebna suplementacja (pokrycie zapotrzebowania na wapń, witaminę D, jod, kwasy tłuszczowe omega-3) i zastąpienie wyeliminowanych produktów innymi, posiadającymi te same składniki.

Karmienie piersią jest bez wątpienia najlepszym sposobem żywienia naszych maluchów. Jeśli zdecydowałyśmy się na nie to musimy podjąć trud, jakim jest zwracanie uwagi na spożywane przez nas pokarmy i dostarczanie naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Wymaga to wielu wyrzeczeń, ale uważam, że dla zdrowia naszych dzieci, warto.

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Żona Nieidealnazarabianie na wypełnianiu ankiet Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
zarabianie na wypełnianiu ankiet
Gość

Bardzo ciekawy artykuł. Dodałem go do ulubionych zakładek na pewno tu
wrócę.