Depresja poporodowa – jak z nią walczyć?

Z raportu Światowej Organizacji Zdrowia z roku 2003 wynika, że u 30% kobiet pojawia się stan depresji poporodowej. Jest to zatem poważny problem, który może mieć różne postacie i różny stopień nasilenia. Jak z nią walczyć i wygrać?

Okresowi tuż po porodzie towarzyszy przeważnie huśtawka nastrojów: od euforii po przygnębienie. Możemy odczuwać zarówno radość z pojawienia się dziecka, jak i przygnębienie spowodowane obawami, czy sobie poradzimy z nowymi obowiązkami. Nie pomagają również stresy związane z pobytem w szpitalu, kiepska forma fizyczna i złe samopoczucie spowodowane mniej atrakcyjnym wyglądem.

Ale może się zdarzyć, że początki macierzyństwa nie będą dla nas trudne. Płynnie wejdziemy w nowe obowiązki, nie dosięgnie nas baby blues, czyli tzw. depresja trzeciego dnia („Wiesz co to jest baby blues?”), ale po paru miesiącach pojawią się objawy, które nas zaniepokoją i będą świadczyły o pojawieniu się depresji poporodowej.

Objawy depresji poporodowej

  • nasilający się brak pewności siebie,
  • nastrój przygnębienia, negatywne myśli, poczucie bycia w dołku,
  • złe samopoczucie fizyczne,
  • przewrażliwienie na punkcie zdrowia i rozwoju dziecka,
  • wyolbrzymianie drobnych trudności związanych z opieką nad dzieckiem,
  • lub przeciwnie – obojętność wobec potrzeb dziecka, lęk przed nim,
  • rozdrażnienie, złość w kontakcie z dzieckiem,
  • uczucie wyczerpania przy jednoczesnej niemożności wypoczynku,
  • kłopoty ze snem, wczesne budzenie się.

Jak poradzić sobie z depresją?

Często młode mamy ukrywają przed bliskimi objawy depresji. Wstydzą się, mają poczucie winy i nie zwracają się o pomoc wtedy, kiedy tego naprawdę potrzebują.

Jeśli zauważysz u siebie symptomy depresji poporodowej to jak najszybciej:

  • Zwróć się o pomoc. Jeśli niepokoi Cię to, co przeżywasz – porozmawiaj z lekarzem, poszukaj profesjonalnej pomocy.
  • Znajdź kogoś, komu możesz zaufać i opowiedz mu o tym, co czujesz – może to być, np. partner, przyjaciółka, grupa wsparcia dla matek (forum dyskusyjne).
  • Zatroszcz się o siebie. Weź relaksujący prysznic, kup sobie coś nowego.
  • Wypoczywaj jak najwięcej, korzystaj z każdej okazji, np. gdy dziecko śpi.
  • Wychodź z domu. Umów się z przyjaciółką w kawiarni lub wyjdź sama na krótki spacer.

Nieoceniona rola partnera

W przypadku depresji poporodowej bardzo wiele zależy od taty dziecka. To od niego powinnyśmy oczekiwać wsparcia dobrym słowem czy nawet samą swoją obecnością, które w tej sytuacji są nie do przecenienia. Ważne by partner okazywał nam czułość, serdeczność oraz cierpliwość, ale także pomagał nam w opiece nad dzieckiem i choć trochę odciążył nas w pracach domowych, a przy tym nie miał pretensji, że coś nie jest zrobione.

Pamiętajmy, że depresja jest chorobą, która wymaga pomocy specjalisty. Nie bójmy się o nią prosić i nie skazujmy się na samotną walkę bo w tym przypadku jesteśmy na straconej pozycji i może się to dla nas, i naszej rodziny skończyć tragicznie.

 

Więcej na temat depresji poporodowej możesz przeczytać w książce Anny Morawskiej „Depresja poporodowa. Możesz z nią wygrać”.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o