Kalendarz młodej mamy, czyli nie zapominajmy o sobie!

Po porodzie w naszym życiu wiele się zmienia. To, że zostałyśmy mamami, oznacza radość, choć także więcej obowiązków. Jednak warto poświęcić uwagę również sobie.

Jako młode mamy, powinnyśmy zdać sobie sprawę z faktu, że nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego. Na nowo musimy w swoim życiu ustalić hierarchię ważności, czyli priorytety. Nie ma co dyskutować, że w tej sytuacji najważniejsze jest dziecko. Ono jest bezbronne i całkowicie uzależnione od nas – dorosłych. Oczekuje nie tylko opieki, ale i bezgranicznej miłości. Jednak, aby zapewnić to dziecku powinnyśmy zadbać również o siebie, zarówno o swoją sferę fizyczną, jak i psychiczną.

Odwiedziny położnej

Młodej mamie, tuż po porodzie, kiedy nie czuje się jeszcze pewnie w nowej roli, pomaga położna ze szkoły rodzenia lub pielęgniarka środowiskowa z najbliższej przychodni. Odwiedza mamę i dziecko w domu, w dogodnym terminie. Swoją uwagę poświęca nie tylko dziecku, ale i mamie. Upewnia się, czy maluch odpowiednio przybiera na wadze, udziela wskazówek dotyczących pielęgnacji i karmienia malucha. Odpowiada na wszystkie nurtujące młodą mamę pytania, których w jej głowie kłębi się mnóstwo. Najlepiej spisywać je w notesie, aby podczas wizyty nic nie umknęło. Sprawdza ogólny stan fizyczny i psychiczny mamy, obserwuje ranę krocza i ściąga szwy po cesarskim cięciu. Rozwiewa również wszelkie obawy, a jeśli jest taka potrzeba podnosi na duchu. W pierwszych tygodniach po porodzie, jej pomoc i rady są nieocenione.

Kontrola lekarska po porodzie

Wizytę kontrolną zaleca się w 4.-6. tygodniu od porodu. Jeżeli jednak lekarz zdecyduje, że konieczna będzie wcześniejsza kontrola, odpowiednie zalecenia mama otrzyma przy wypisie ze szpitala. Gdyby już po wyjściu ze szpitala pojawiły się jakieś niepokojące objawy, należy niezwłocznie udać się do lekarza.

Dentysta

Jeśli mamy skłonność do próchnicy, powinnyśmy wybrać się do dentysty, aby sprawdzić, czy nie mamy nowych ubytków. Ciąża i laktacja osłabiają zęby, ponieważ wapń jest pobierany z organizmu, w tym z kości i zębów, na potrzeby budowy szkieletu dziecka.

Ciało i przyjemność

Dla młodej mamy liczą się głównie zadania związane z dzieckiem. Często zapominamy, że jeżeli same nie będziemy wystarczająco fizycznie i psychicznie zadbane, to nasze dzieci nie otrzymają wystarczającej i adekwatnej opieki. Dlatego też troska o siebie – począwszy od masaży, fitness, kosmetyczki czy fryzjera, a skończywszy na grupach wsparcia czy kręgach kobiet łączących młode mamy – powinna być jednym z priorytetów.

Odchudzanie

Kiedy? Po odstawieniu dziecka od piersi. Dieta odchudzająca nie jest wskazana w przypadku matek karmiących. Jeżeli borykamy się z nadwagą lub otyłością, pamiętajmy, że sam proces naturalnego karmienia jest dobrą i skuteczną „metodą odchudzania” – wystarczy, że w jego trakcie nie zwiększymy kaloryczności posiłków. Kategorycznie przeciwwskazane są natomiast preparaty wspomagające odchudzanie.

Pierwsze ćwiczenia

Jeżeli czujemy się na siłach, już w połogu możemy zacząć powrót do formy. Ćwiczenia Kegla możemy wykonywać od około 5. dnia po porodzie, czyli po zdjęciu szwów z krocza, a jeśli nie miałyśmy nacięcia – możemy zacząć ćwiczenia nawet 1. dnia po porodzie. Nie powinnyśmy się przejmować, jeśli codziennie nie znajdziemy czasu na ćwiczenia. Z małym dzieckiem jest to zrozumiałe. A jeśli jest wręcz przeciwnie, mamy dużo energii i czasu to możemy ćwiczyć nawet kilka razy dziennie. Na wielu portalach możemy znaleźć odpowiednie przykłady ćwiczeń po porodzie, np. na mjakmama24.pl.

Treningi

Basen, pilates, joga czy ćwiczenia na piłkach – do tych ćwiczeń możemy wrócić po połogu i wizycie kontrolnej u lekarza, jeśli nie stwierdzi on przeciwwskazań. Biegi, fitness – do tych ćwiczeń powinnyśmy wrócić najwcześniej po 4 miesiącach od porodu. Marsze z wózkiem jako umiarkowany trening możemy rozpocząć już w połogu, o ile nas one nie wyczerpują.

Pamiętajmy, że jeśli chcemy mieć dla dziecka pokarm, czas, czułość i wyrozumiałość, musimy być same zdrowe, wypoczęte, odprężone i bez poczucia stale nieodrobionej lekcji. W całym tym natłoku obowiązków, nie zapominajmy o sobie!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o