Alarm! Rozstępy w ciąży – 4 sposoby radzenia sobie z rozstępami

Czy wiesz, że rozstępy to problem 90% kobiet w ciąży i 70% dziewczyn w okresie dorastania? Problem dotyka więc prawie każdej kobiety w różnych okresach życia.

W dzisiejszym wpisie poruszę temat – zmorę większości kobiet w ciąży. Przeczytasz w nim o metodach, które mogą pomóc w zapobieganiu rozstępom, takich jak: stosowanie odpowiednich kremów, masaże i zbilansowana dieta. Pamiętaj jednak, że na rozstępy mają również duży wpływ predyspozycje genetyczne, na które niestety nic nie poradzimy. Jednak nie możemy czekać bezczynnie, aż się pojawią, tylko zróbmy wszystko, by znaleźć się w grupie 10% kobiet, u których rozstępy się nie pojawiły.

Czym są rozstępy?

Rozstępy to wąskie blizny, widoczne na skórze jako czerwone, różowe lub perłowe paski. Występują najczęściej na skórze ud, brzucha, pośladków i piersi. Do głównych przyczyn powstawania można zaliczyć: wahania wagi, czyli nagłe tycie lub spadek masy ciała. Kiedy w krótkim czasie sporo przytyjemy, włókna kolagenowe nadmiernie się rozciągają i tracą swą elastyczność. Dochodzi wtedy do pęknięć w głębokich partiach skóry, co na zewnątrz objawia się właśnie czerwonymi, piekącymi lub swędzącymi pręgami, które z czasem bledną i zabliźniają się lecz na skórze pozostają. Są to zerwane sieci włókien kolagenowych.

Kiedy możemy nabawić się rozstępów?

Niestety na rozstępy narażone jesteśmy przez całe życie, zaczynając od okresu dorastania, kiedy to nasze ciało się wydłuża i nabiera kształtów. Kolejnym okresem w życiu kobiety jest ciąża, kiedy brzuch się powiększa, a skóra nie zawsze potrafi to wytrzymać. Rozstępy mogą się pojawić na naszym ciele, kiedy mamy problemy z utrzymaniem stałej wagi ciała albo w krótkim czasie powiększymy naszą masę mięśniową. Na pojawienie się rozstępów ma również wpływ gospodarka hormonalna, predyspozycje genetyczne, stres, indywidualne cechy, a także kondycja skóry.

Jak im zaradzić w ciąży?

1. Regularnie i często stosuj produkty kosmetyczne na rozstępy, dedykowane kobietom w ciąży.

Nie bagatelizuj potencjalnego problemu i używaj ich od początku ciąży, co zmniejszy ryzyko ich pojawienia się, a także poprawi kondycję skóry, by po porodzie mogła powrócić do wcześniejszego, zdrowego wyglądu.

Zwróć uwagę na to, od którego miesiąca ciąży można stosować dany kosmetyk. Niektóre zalecane są dopiero od 4. miesiąca, ze względu na brak badań dotyczących ewentualnego wpływu na płód.

Pamiętaj o stosowaniu produktów wieczorem na osuszoną skórę po ciepłej kąpieli. Skóra ma wtedy rozszerzone pory i składniki preparatów dużo łatwiej przenikają.

Producenci zalecają stosowanie kremów, balsamów i oliwek przeciw rozstępom przynajmniej 2-3 razy dziennie.

Raz, dwa razy w tygodniu warto, abyś zrobiła sobie delikatny peeling całego ciała, dzięki czemu kosmetyki lepiej się wchłoną.

2. Masuj! Masuj!

Podczas nakładania na skórę preparatu, rób sobie delikatne masaże, wykonując okrągłe ruchy dłonią. Możesz również masować skórę np. szorstką szczotką pod prysznicem, okrężnymi ruchami.

Masuj uda, pośladki, biodra, delikatniej brzuch. Nie zapominaj o piersiach, ale pamiętaj, aby omijać sutki.

Możesz również skorzystać z profesjonalnego zabiegu uelastyczniającego w salonie kosmetycznym. Koniecznie poinformuj kosmetyczkę, że interesuje Cię zabieg dla przyszłych mam. Są to przeważnie przyjemne masaże, które pozwalają się zrelaksować oraz uelastycznić skórę. Aktywne składniki stosowanych preparatów działają detoksykująco, stymulująco i ujędrniająco na delikatną skórę, a także zapobiegają rozstępom.

3. Nie jedz za dwoje!

Chyba każda kobieta marzy, aby po porodzie wyglądać pięknie. Nie możesz dopuścić zatem do nadmiernego przytycia. Nasz brzuch ma powiększać się wraz z rosnącym dzieckiem, a nie od nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Kontroluj swoją wagę i zwracaj szczególną uwagę na to, co jesz. Spróbuj opanować zachcianki i wilczy apetyt. Dla Twojej skóry (i zdrowia) najlepiej byłoby, gdybyś przytyła, nie więcej niż 10-14 kilogramów.

Stosuj urozmaiconą dietę, bogatą w składniki odżywcze, szczególnie cynk. To właśnie cynk, który bierze udział w syntezie kolagenu, poprawia kondycję skóry, a jego niedobór może prowadzić do pojawienia się rozstępów. Cynk w dużych ilościach znajduje się w mięsie, podrobach, żółtym serze, kaszy gryczanej, pestkach dyni, orzechach czy grochu.

4. Ćwicz, pływaj, spaceruj…

Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, nie rezygnuj z aktywności fizycznej. Ćwiczenia pomogą Ci utrzymać odpowiednią masę ciała, a tym samym pośrednio przyczynią się do zmniejszenia ryzyka powstania rozstępów. Zapisz się na basen, zajęcia fitness dla kobiet w ciąży lub jogę. Możesz też ćwiczyć sama w domu. Nie zapominaj o regularnym spacerowaniu. Pamiętaj tylko, żeby wszystko robić z umiarem i pod kontrolą lekarza!

Jestem obecnie w 37. tygodniu ciąży i przez cały okres jej trwania, staram się stosować do powyższych zasad. Jak na razie z pozytywnym skutkiem. Zostały jednak jeszcze 3 tygodnie do rozwiązania, w tym czasie mój brzuch się jeszcze powiększy i niestety wszystko może się zdarzyć. Ale jestem dobrej myśli i Tobie życzę tego samego 🙂

W kolejnym wpisach będziesz mogła przeczytać o stosowanych przeze mnie kosmetykach zapobiegających rozstępom oraz co zrobić po ciąży, kiedy rozstępy się niestety na naszym ciele pojawią.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o